|

Informaţii utile

Glosar

Raportor - persoană care formulează şi transmite o sesizare în atenţia hotline-ului;

Operator Hotline - persoană angajată în cadrul Salvati Copiii care preia şi prelucrează conform metodologiei interne de lucru sesizările raportate hotline-ului;

Formular de sesizare - formularul - existent pe site-ul hotline-ului - conţinând o serie de elemente necesare înregistrării unei sesizări vizând posibila implicare a copiilor în acte/materiale pornografice/obscene pe internet. În acest formular există câmpuri obligatorii (imperios necesare pentru înregistrarea şi iniţierea de demersuri) şi câmpuri opţionale, ce dau posibilitatea obţinerii unor date suplimentare, realizării unor statistici ori corespondenţei ulterioare cu raportorul, în vederea informării acestuia cu privire la rezultatele sesizării sale;

Înregistrare sesizare - înregistrarea sesizării in baza de date a hotline-ului, prin alocarea unui numar unic de inregistrare; alocarea numarului se realizeaza automat de baza de date;

Raport - documentul întocmit în urma înregistrării şi confirmării sesizării de către operatorii hotline. Conţine informaţii obţinute în urma realizării procedurilor prevăzute de prezenta metodologie şi necesare demarării verificărilor specifice de către instituţiile abilitate;

Copil - potrivit prevederilor art. 4 lit. (a), prin copil se înţelege persoana care nu a împlinit vârsta de 18 ani şi nu a dobândit capacitatea deplină de exerciţiu, în condiţiile legii;

Conţinut ilegal - conţinut incriminat de legislaţia românească; acesta se poate constitui dupa caz, în infracţiuni sau contravenţii, funcţie de gravitatea şi pericolul social pe care îl reprezintă, competenţa verificării şi stabilirii sancţiunilor în aceste cazuri revenind organelor judiciare (poliţia, parchetul şi instanţa judecătorească);

Conţinut dăunător - conţinut care poate afecta dezvoltarea armonioasă a copiilor, fără ca acesta să fie în mod obligatoriu considerat ilegal de normele legislative în vigoare;

Chat room - discuţii on-line între mai mulţi utilizatori;

Messenger - discuţie on-line între doi utilizatori – pot fi deschise mai multe ferestre simultan prin care un utilizator discută concomitent cu mai mulţi dar numai el citeste ce au scris ceilalţi – fiecare interlocutor citeste doar ce scrie el şi ce i se răspunde);

Forum - discuţie off-line de obicei pe marginea unui subiect propus de proprietarul forumului, în care sunt postate comentarii şi uneori administratorul forumului răspunde sau dacă nu doreşte prezenţa unui utilizator ostil îi blochează accesul;

Comunitate de useri - în care orice mail al unui membru este transmis tuturor membrilor comunităţii respective şi numai cei care au ceva de comentat vor raspunde – se poate înregistra oricine şi de aici tot soiul de mail-uri nedorite; acestea pot fi raportate unui moderator care poate bloca accesul utilizatorilor nedoriţi;

File sharing sau P2P - comunitate în care anumite resurse de pe fiecare calculator sunt share şi se pot descărca filme, poze, jocuri de la unii la alţii, fără niciun control – de exemplu: reţea de cartier, DC++.

Statistici

Studiu Siguranta minorilor pe internet - IGPR - martie 2010 - 70% dintre elevii de gimnaziu investigaţi accesează internetul cel puţin o dată pe zi. 80% dintre elevii investigaţi accesează internetul pentru a comunica cu diverse persoane. 63,8% intră pe internet pentru a juca jocuri în reţea sau jocuri online. Majoritatea elevilor accesează internetul de acasă (97,5%). 86% dintre elevi frecventează site-uri de socializare. 70% dintre elevi au întâlnit în mod întâmplător mesaje sau imagini cu caracter pornografic. 38% dintre elevi au admis că au postat pe un site sau au transmis pe internet altor persoane (copii sau adulţi) pe care nu le cunoşteau în viaţa de zi cu zi, fotografii cu ei. 25% au oferit pe internet informaţii despre ei sau familia lor 25% dintre elevi au recunoscut că s-au întâlnit cu o persoană cu care interacţionaseră doar pe internet. 70% dintre elevii investigaţi apreciază că a utiliza internetul la această vârstă NU prezintă anumite riscuri.

Eurobarometru Comisiei Europene, decembrie 2008 - 57% dintre părinţii din România folosesc internetul prin comparaţie cu 70% dintre copiii din România care folosesc Internetul; numărul fetelor care accesează internetul este mai mare decât al băieţilor (76% fete, 74% băieţi); utilizarea internetului creste o dată cu grupa de vârstă; 9 din 10 copii care accesează internetul fac acest lucru de acasa.

The London School of Economics and Political Science - 32% dintre adolescenţi au accesat site-uri care promovează violenţa extremă şi ura rasială; 20% dintre adolescenţi au fost victimele hărţuirii şi amenintărilor pe internet; 40% dintre adolescenţi au văzut materiale pornografice la care au acces doar adulţii; 9% dintre adolescenţi au acceptat să se întâlnească cu persoane necunoscute cu care au intrat în legătură pe internet; 50 % dintre adolescenţi au postat date personale; Studiul subliniază şi o schimbare a interesului copiilor, în special a adolescenţilor, de la mesajele instantanee de tip chat la crearea de conţinut on-line prin participarea la retelele sociale (hi5, Myspace etc).

Asociaţia pentru Tehnologie şi Internet, 2007 - Copiii încep să folosească internetul la vârsta de 8-10 ani dar sunt indicatori că această vârstă scade, unii copii începând utilizarea computerului de la vârsta de 4-5 ani; un procentaj îngrijorator este cel al copiilor angajaţi în conversaţii online cu străini – mai mult de 85%; 30% dintre părinţi stabilesc restricţii pentru copiii lor în accesarea internetului, 35% nu stabilesc nici un fel de restricţii iar 35% nu cunosc metode de restricţionare a accesului copiilor la internet.

Romtelecom, Unesco, aprilie 2008 - 45% dintre copiii intervievati au recunoscut ca au transmis date personale despre ei pe internet 46% dintre copii primesc mesaje pe e-mail de la persoane pe care nu le cunosc; 22% dintre acestia raspund mesajelor primite de la necunoscuti.