Siguranța
copiilor și tinerilor în mediul online
este prioritatea echipei Ora de Net. Lucrăm intens pentru a identifica cele mai
noi riscuri la care copiii pot fi expuși pe internet
iar apoi dezvoltăm
resurse care să
îi ajute să înțeleagă aceste pericole
și
să știe
cum pot proceda pentru a le ocoli.
De aceea, pe parcursul lunilor iulie și august, am desfășurat alături de partenerul nostru UiPath Foundation, o serie de ateliere online la care au participat 150 de copii cu vârste cuprinse între 11-17 ani. Cele patru ateliere, care au cuprins 40 de sesiuni, au abordat noțiuni generale despre siguranța pe internet, tema identității în mediul online și protejarea acesteia, precum și informații despre securizarea conturilor. S-a lucrat cu grupe de 15 – 20 de copii, atelierele fiind interactive, exercițiile practice împletindu-se cu noțiunile teoretice.
Astfel, copiii
au aflat despre beneficiile mediului online și
modalitățile
prin care activitatea pe internet se poate desfășura nu doar în scopul distracției
sau socializării,
ci și
în cel al formării abilităților și
competențelor digitale. În același
timp le-au fost prezentate riscurile la care sunt expuși
cei care petrec mult timp pe internet, fie că vorbim de
cyberbullying, grooming sau sexting, sau că ne referim la riscuri privind
furtul datelor personale, e-crime sau securitatea dispozitivelor și
a conturilor.
Un alt atelier a
abordat tema identității și
a felului în
care identitatea în
mediul online și cea offline se pot întrepătrunde, cum una
o poate influența pe cealaltă și
cum este important ca cei mici să fie conștienți
că
ceea ce postează
pe internet și felul în care se
prezintă
acolo, le poate influența viața
offline, pentru că
cele două
lumi, cea reală
și
cea virtuală,
sunt interconectate.
S-a pus apoi
accentul pe dezvoltarea abilităților tehnice ale
copiilor participanți la training, astfel încât aceștia
să
își poată securiza corect
conturile, pentru a nu fi victime ale furtului de date sau cyberbullying-ului.
Formatorii au
evaluat cunoștințele
copiilor atât
la începutul
și
la finalul cursurilor, cât și pe parcurs,
pentru a se asigura că
noțiunile
sunt corect înțelese
și
aplicate, iar copiii au fost extrem de receptivi și
captivați de informațiile
prezentate.
Pe lângă evaluarea și susținerea primită din partea formatorilor, a existat și suportul psihologic permanent și deschiderea către discuții libere, despre situațiile cu care copiii s-au confruntat online de-a lungul timpului.
Spre exemplu, un copil a povestit despre cum primește des cereri de prietenie de la oameni necunoscuți, care încearcă să se angajeze într-un dialog cu el, fapt ce îl deranjează. Pentru a
îl ajuta, l-am sfătuit să își facă toate profilurile private și să nu accepte
pe rețelele
sociale decât prieteni și cunoștințe din viața reală. O altă participantă a împărtășit cu noi faptul că găsește des profiluri în care totul arată ideal, ceea ce o face să se
simtă neplăcut. Astfel, am aprofundat faptul că pe internet, oricine poate să
editeze orice, pentru a își crea o imagine ideală, deși, aceasta nu este reală.
Aceste discuții au avut scopul de a mări
încrederea copiilor în generațiile adulte și astfel, copiii au înțeles că este foarte important să comunice cu părinții, profesorii și specialiștii disponibili, despre situațiile neplăcute în online, deoarece aceștia îi pot ajuta în gestionarea experiențelor digitale.
De asemenea, dedicarea formatorilor, interesul participanților și contribuția organizatorilor, au dus împreună la crearea unui mediu sigur, propice pentru învățare și dezvoltare, în care fiecare participant a putut să aprofundeze fiecare temă și să înțeleagă utilitatea ei în era digitală.
Ceea ce este important să reținem este
faptul că lumea online este la fel de reală ca cea offline, adică, ambele
au elemente foarte asemănătoare (educațional, economic,
social, cultural) și tot ceea ce se întâmplă în mediul online, poate avea un impact
puternic asupra dezvoltării fiziologice și psiho-emoționale. De asemenea, orice ajunge pe internet, rămâne pe internet.
Acest fapt ar trebui să determine în fiecare o selecție atentă a informațiilor pe care alege să le distribuie și să nu dezvăluie pe rețelele
sociale materiale confidențiale precum adresa, numărul de telefon sau datele bancare. De
asemenea, când copiii aleg să posteze fotografii sau clipuri personale, trebuie
să își pună întrebarea dacă materialele respective le vor mai reprezenta
valorile și principiile și în viitor, când vor fi adulți și vor dori să își gestioneze altfel imaginea din mediul online.
Atelierele desfășurate au avut un scop educativ,
pentru a asigura prevenția și bunăstarea nativilor digitali atunci când folosesc internetul și dispozitivele mobile, iar în viitor, ne propunem să oferim
training și consiliere și pe alte subiecte legate de securitatea online, pentru a atinge
obiectivul principal al proiectului Ora de Net-crearea unui mediu digital
sigur, creativ și util pentru toți copiii.