Iată că s-au împlinit aproape săptămâni de la închiderea școlilor ca măsură de siguranță și prevenire a răspândirii virusului COVID-19.
Situația educației în România este încă una profund incomodă
și incertă cu atât mai mult cu cât nu există până în acest moment o poziție
oficială a Ministerului Educației și Cercetării și o metodologie privind
continuarea la distanță a procesului educațional.
Nu este deloc dificil de intuit faptul că această situație
fără precedent suplinită de lipsa unor măsuri coerente, clare și specifice de
continuare a activității didactice se traduce în neliniște și stres pentru cei
mai mulți dintre profesori, elevi și părinții sau persoanele în îngrijirea
cărora se află copii.
Un scenariu tipic este acela în care fiecare profesor se
descurcă cum știe și cum poate. Deși este o strategie familiară, nu este
nicidecum o soluție potrivită sau corectă pentru niciunul dintre actorii
implicați și nu face decât să adâncească deja decalajul existent pe
considerente care țin de mediu (rural, urban), nivelul de pregătire al cadrelor
didactice (abilități deprinse din cursuri de formare suplimentară,
non-obligatorii), condițiile de acces la internet al familiilor elevilor (nivel
al situației economice și geografice), abilitățile tehnice și digitale ale
elevilor și ale părinților acestora și dezvoltarea lor (copiii cu cerințe
speciale sau cu dezvoltare tipică). Multe dintre principiile de acces la
educație precum integritatea, incluziunea, non-discriminarea, siguranța și
adaptarea la nevoile copiilor, sunt periclitate.
Este profund admirabil că multe cadre didactice oferă deja
cu multă solidaritate propriile cunoștinte, abilități, competențe și produse
digitale în serviciul colegilor care pot să le folosească mai departe însă
acum, mai mult decât oricând, cadrele didactice care nu au abilități de
folosire a dispozitivelor digitale sau nu au condițiile și resursele necesare,
sunt în afara posibilității de a beneficia de ele. Mai mult decât atât, chiar
și în situația în care profesorii au acces și capacitate să susțină lecțiile
online, situația economică și familială a unora dintre elevi poate să invite
excluderea lor din grupul de învățare la distanță. Rezultatele și efectele lipsei
unor măsuri care să ia în considerare toate aceste aspecte se răsfrâng asupra
elevilor care pot avea pierderi semnificative.
Această situație nu face decât să scoată la suprafață
diferențele enorme care există deja între șansele copiilor la educație.
Acum, mai mult decât oricând, considerăm esențiale:
- -asumarea responsabilității autorităților asupra unei metodologii care să asigure respectarea Dreptului la educație pentru toți elevii, cu sau fără acces la resurse online
- -formarea cadrelor didactice pentru a putea sprijini nativii digitali în acord cu competențele necesare în secolul XXI
- -cooperarea interdisciplinară a specialiștilor din domenii variate conectate cu educația în era digitală și inluziunea socială
- -implicarea cadrelor didactice si a practicienilor în analiza situației reale de la nivelul țării
- -consultarea și implicarea copiilor și adolescenților în calitate de primi beneficiari ai educației, dar și co-creatori ai procesului didactic
- -facilitarea schimbului de bune practici între cadre didactice ținând cont de toate nevoile specifice ale elevilor și accentul pe aplicații practice ancorate în realitatea imediată
Acestea sunt doar câteva aspecte care pot constitui chei
care dezleagă atât situația curentă, cât și pune bazele pentru o simplificare
și digitalizare a procesului de educație.
În ceea ce privește învățarea la distanță dorim să atragem
atenția asupra unor aspecte și să oferim scurte recomandări cadrelor didactice
care au contextul, resursele și condițiile să facă acest lucru. Desigur,
această listă nu pretinde a fi una exhaustivă și rămâne deschisă propunerilor
dvs.
- Luați în
considerare contextul de învățare și împlinirea nevoilor de siguranță și
apartenență
Pentru a putea învăța, copiii au nevoie să se simtă în
siguranță și conectați emoțional. Situația globală dar, mai ales, măsurile
luate de autorități și mesajele din presă induc o stare generală de frică,
panică și invită la o izolare și scindare a populației care ajunge să pară
lipsită de opțiuni și putere. Atmosfera generală este una de alertă, apăsătoare
și confuză.
Într-un astfel de mediu, copiii sunt primii care suferă
pentru că nu au dezvoltată plenar capacitatea de filtrare cu discernământ așa
că primesc informațiile și starea transferate direct de la adulții din jur. Este important să aveți în vedere faptul că nu
cunoașteți situațiile particulare din fiecare familie iar în această perioadă
de carantină copiii sunt lipsiți de multe dintre resursele lor obișnuite:
contactul obișnuit cu colegii, cu prietenii, mișcarea și activitățile care îi
relaxau în afara casei.
Toate acestea pot să genereze multă anxietate și au nevoie de dvs. să fiți calmi, realiști, conștienți și atenți la nevoile lor pentru a hrăni o stare de siguranță, încredere și speranță. Oricât ar fi de importantă și înspre binele lor oferirea cunoștințelor și parcurgerea materiei, în această perioadă recomandăm să puneți accentul pe reglarea emoțională și conectarea dintre ei. Este esențial ca absolut fiecare membru al clasei să se simtă inclus, important, valoros în grup. Scrieți-ne dacă aveți nevoie de idei despre cum să faceți asta 🙂
Toate acestea sunt valabile și pentru dvs. Pentru a putea fi real alături de copii, este esențial să vă îngrijiți de starea dvs bine. Oferiți-vă timp de relaxare, mișcare, contact cu oamenii dragi, activități plăcute și alegeți cu discernământ cât și ce urmăriți în această perioadă la TV și online.
- Exersați
empatia față de situația specifică a fiecărei familii
Deși poate fi tentant, cu cele mai bune intenții, să faceți
multe activități și să dați teme pentru a îi ține angajați pe elevi în raport
cu școala, vă invităm să luați în considerare faptul că această situație are
implicații enorme asupra felului în care trăim atât în familie, cât și la nivel
social. Starea de urgență declarată și măsurile de autoizolare presupun că toți
sau cei mai mulți membrii ai familiei stau în casă. Așadar, brusc și
neplanificat, în unele familii în care contactul comun era de două-trei ore pe
zi, acum a devenit total. Pentru unii poate fi ocazia pe care și-o doreau
demult, pentru alții, poate fi extrem de mult, devenind o presiune foarte mare.
Luați în calcul că mulți dintre părinți lucrează de acasă iar, pe lângă
sarcinile de la muncă, trebuie să vină și în sprijinul copiilor pentru
conectarea online, lecții și alte activități. Mulți dintre ei nu știu să îi
ajute sau nu au deloc abilități digitale. Situația se complică și mai mult
pentru părinți sau tutori în cazul în care au mai mulți copii cu nevoi și
cereri diferite. Copiii au nevoie să transforme energia prin mișcare,
activitate și contact cu medii diverse și, așa cum precizam anterior, aceste
resurse nu mai accesibile. Alegeți cum vă derulați activitatea didactică având
la bază și o atitudine empatică față de membrii fiecărei familii. Toți suntem
impactați de situația curentă – chiar și pentru cele mai armonioase familii
această perioadă poate să devină o subtilă competiție de nevoi iar pentru cele
în care domnea deja o stare de agresivitate, neînțelegere și conflict este și
mai provocator.
Creați și stimulați o colaborare cât mai eficientă cu
părinții, comunicați doar esențialul și cererile specifice pentru ei legate de
mediul de învățare, accesul la resurse și încurajați-i să se preocupe de
conținutul online și de la TV la care copiii au acces, de mișcarea și starea
emțională a copiilor în această perioadă.
- Clarificați
scopul contactului cu elevii prin dispozitive tehnologice
Mulți dintre dumneavoastră mențineți contactul cu elevii și
ar fi ideal dacă ați clarifica cu ei care este obiectivul fiecărui canal pe
care îl folosiți, astfel încât să puteți face diferența între comunicare la
distanță și activitatea didactică propriu-zisă. Menționați de la început care
este scopul unei întâlniri sau comunicări cu ei și care sunt așteptările pe
care le aveți în urma acesteia. Acest mod transparent de a comunica ajută
clarificarea înțelegerii și reduce potențialul de confuzie. Să nu uităm faptul
că dispozitivele tehnologice pentru cei mai mulți dintre elevi au constituit
instrumentele de acces la comunicarea cu prietenii și la divertisment. Poate fi
foarte nou pentru mulți dintre ei să își ajusteze percepția asupra acestora ca fiind
un canal de comunicare pentru școală. Pentru aceasta vă invităm să le
recomandați să dedice atât un timp specific conectării pentru școală și chiar
să aleagă un spațiu specific din casă care să devină „banca” lui pentru
perioada de învățare la distanță. Cu puțin antrenament, poate separa mai bine
folosirea pentru școală a dispozitivelor, de cea în scopuri de divertisment.
- Folosirea
platformelor și aplicațiilor digitale
Sunt o mulțime de resurse educaționale care circulă în
această perioadă pe Internet și poate fi o adevărată aventură să le găsiți pe
cele mai potrivite nevoilor și contextelor dvs.
Salutăm inițiativele organizațiilor care au sintetizat
resursele disponibile.
Iată câteva dintre acestea:
-Școala pe net – https://scoalapenet.ro/
-Aspire Teachers –
-Edupedu –
Vă încurajăm să îi stimulați și pe elevi să caute platforme
educaționale și să vină cu sugestii de lecții. Este o metodă grozavă să le
dezvoltați abilitatea de cercetare, să le stimulați creativitatea, spiritul de
inițiativă, dorința de contribuție și colaborare.
- Asigurați
informațiile necesare pentru siguranța și securitatea online a elevilor
Mai mult de un sfert (27%) dintre copiii cu vârste cuprinse
între 12 și 17 ani din România petrec peste șase ore online, dacă sunt într-o
zi de școală, iar procentul acestora crește la 48%, dacă sunt într-o zi de final
de săptămână sau de vacanță. Această realitate era dovedită de datele studiului
lansat în 2019 de echipa noastră privind utilizarea Internetului de către copii.
După cum vă puteți închipui, în situația curentă acest timp petrecut online a
devenit unul și mai mare.
Deși suspendarea cursurilor îi poate invita pe aceștia să aloce o parte mai
mare din timp studiului și informării, cu cât accesarea crește în mediul online,
cu atât atrage în mod direct şi expunerea la riscuri. Același studiu demonstra
că 54% dintre copii au fost deranjați sau supărați de către alte persoane pe
Internet și 61% s-au simţit inconfortabil ca urmare a ceva văzut pe Internet,
semnificativ mai multe fete şi elevi de liceu.
În aceste condiții, vă invităm să transmiteți tuturor elevilor și părinților care au acces la Internet posibilitatea de a ne contacta dacă au vreo întrebare sau curiozitate legată de folosirea creativă, utilă și sigură a Internetului.
În
plus, ne arătăm întreaga disponibilitate de a vă sprijini în această perioadă
pentru a alege, utiliza și integra cu mai mare ușurință resursele
digitale în procesul de comunicare cu elevii și continuarea activității
didactice.
Știm
că unii dintre dvs. aveți posibilitatea și condițiile necesare
pentru a menține contactul cu elevii și învățarea la un nivel acceptabil
în această perioadă însă, chiar și pentru cei mai experimentați în folosirea
mediului online, trecerea poate fi prea bruscă. Noi
suntem aici pentru a vă sprijini să alegeți variantele optime de resurse
adaptate nevoilor și condițiilor dvs și ale elevilor și să vă oferim suportul
necesar pentru a deprinde abilitatea de a le folosi.
Scrieți-ne pe Facebook – https://www.facebook.com/SigurPeNet/ – sau pe email la adresa ajutor@oradenet.ro. Numărul de telefon la care ne găsiți în această perioadă este 0740 992 176 – numărul are tarif normal de apelare în rețeaua Orange, de luni până vineri în intervalul 9.00-13.00.
Această perioadă de izolare ne invită să revenim în propriul
cocon și cel al familiei noastre, să reflectăm la cum ne trăim viața, ce
prețuim și hrănim moment de moment, cum ne manifestăm iubirea și aprecierea
față de sine și față de ceilalți, cum ne informăm, încotro ne îndreptăm și cum
contribuim la viețile celor din jur.
Sperăm să trecem dincolo de frică și să putem identifica și
da curs oportunităților care ni se înfățișează acum în această formă deghizată.
O transformare masivă în felul în care privim educația și munca deja se
întâmplă și toți, absolut toți, avem de dezvățat, învățat și co-creat împreună.
Putem observa cu mai multă claritate modul în care suntem interconectați și cum
răsare nevoia de răbdare, prezență, empatie, altruism, flexibilitate și iubire
pentru a ne menține sănătatea noastră și a colectivului.
În ceea ce privește educația, suntem invitați să acceptăm cu
onestitate locul în care suntem, lacunele care sporesc decalajul și faptul că a
venit momentul să simplificăm și să cooperăm. Este un bun prilej să recunoaștem
că toți suntem în proces de învățare în era digitală și, chiar și așa, suntem
dispuși să ne luăm angajamentul de a le deveni ghizi integri și parteneri de
învățare copiilor pentru a le oferi experiențe de învățare practice care să îi
pregătească pentru viața în secolul XXI.
Orice demers și cale am alege, este important să
împuternicească fiecare persoană, să sprijine autonomia, creativitatea,
conștientizarea, starea de bine, solidaritatea și aprecierea față de toate
formele de viață.