Un sumar realizat de Ora de Net la finalul celor 3 luni de învățare online (Partea II)

Aceasta este o continuare a părții I disponibilă aici.

Situația elevilor din ani terminali

Înainte de a menționa o serie de aspecte pe care le găsesc esențiale după această perioadă, vă invit să ne oprim asupra celor care au fost cel mai mult încercați în această perioadă, cei care aveau și presiunea examenelor finale de care va depinde viitorul lor. Abia pe 27 aprilie președintele României anunța că nu vor mai fi reluate cursurile în acest an școlar pentru majoritatea elevilor și studenților și faptul că doar elevii din anii terminali (a VIII-a și a XII-a) vor reveni în iunie în vederea pregătirii pentru evaluarea națională.

Chiar în acest moment mulți tineri și profesori sunt implicați în evaluările naționale și știm cu toții (sau ne putem imagina) prin cât stres au trecut elevii din ani terminali în ultima perioadă. Ei au fost expuși subit unui grad enorm de ridicat de incertitudine, lipsa de contact cu colegii fără să apuce să își ia rămas bun ca un colectiv și să celebreze finalul conform tradiției fiecărei instituții și, mai ales, poate chiar mai mult decât toți ceilalți elevi, ei au fost nevoiți să se adapteze la învățarea prin TV și online.

Vă urăm tuturor mult succes și o experiență cât mai ușoară, chiar și în aceste condiții speciale!

Iar pentru noi, cei care suntem aproape de ei, merită să avem în vedere pentru totdeauna contextul în care au dat examenul acesta și să nu ne așteptăm să performeze la capacitate maximă dată fiind încărcătura emoțională care a dospit atât la nivel individual, cât și familial și social în această perioadă. Dragi părinți și profesori, încurajați-i și validați ceea ce ei simt, indiferent de notele pe care le vor lua, pentru că nimic din ce s-a trăit în ultimele luni nu a fost tipic.

Perspective asupra substratului acestei perioade

Aș vrea să aduc în atenția voastră câteva perspective despre substratul din spatele acestei perioade care a “încremenit” mișcarea obișnuită de pe întreg globul și care a băgat în cocon aproape toți oamenii.

Din punctul meu de vedere, această perioadă a fost despre:

  • Interconectare – mai mult decât oricând am putut observa că întreaga umanitate este o ființă colectivă, un singur organism viu, și fiecare individ este conectat cu un altul prin fire invizibile. A fost mai ușor să vedem că depindem iremediabil unii de alții indiferent de opiniile personale. În plus, contribuția și solidaritatea umană a fost una extrem de vizibilă dincolo de loc de proveniență, etnie, statut social șamd.
  • Reziliență și învățare – e fascinant să ne reamintim ce capacitate fantastică avem fiecare de a ne adapta la situațiile vieții și a traversa experiențe dintre cele care par de neînchipuit. Dacă ar fi spus cineva în luna ianuarie că în 2 luni urmează ca majoritatea populație a planetei să intre în stare de urgență soldată cu (auto-) izolarea la domiciliu, probabil mulți am fi crezut că este o glumă și imposibil să devină realitate. La fel de utopică ar fi părut și învățarea online. Totuși, iată că am trecut prin toate acestea, în forme diferite. În definitiv, a fost și continuă să fie un proces de învățare – dezvățare – reînvățare continuă pentru toți cei implicați.
  • Conectare umană și aprecierea naturii – după toate restricțiile și schimbările la care oamenii au fost supuși, cei mai mulți declară că au simțit lipsa contactului social și al naturii. Izolarea între pereții caselor, chiar și în cazurile fericite în care acest spațiu este unul confortabil, plăcut și cu oamenii pe care îi iubim, tot a ridicat foarte mult nivelul de stres și de tensiune. Dincolo de inteligența și deprinderile elevate pe care le avem, avem la bază instinctul social, nevoia de schimb de energie cu alți oameni și necesitatea viscerală de a ne conecta cu elementele naturale.
  • Tehnologie – Internetul a fost liantul vizibil care ne-a permis să rămânem #împreună deși respectam distanțarea socială. Fie că a fost vorba de întâlnirile cu prietenii, învățare online, informare din mai multe surse, relaxare sau canal pentru contribuție și solidaritate în sprijinul celor care aveau nevoie, Internetul și-a dovedit utilitatea chiar și în fața celor mai sceptici. De asemenea, știm din cazurile raportate pe Linia de informare și consiliere și serviciile de același tip din rețeaua INSAFE, organizația care reunește Centrele de Siguranță pe Internet, că riscurile au crescut odată cu supraexpunerea copiilor la mediul online sub forma conținutului dăunător și ilegal, știrilor false, fraudelor, cyberbullying-ului, sexting-ului și ademenirii. Despre răspunsul specialiștilor din întreaga lume puteți citi în limba engleză aici.
  • Frică sau încredere – Cu toții am fost expuși la un bombordament de materiale media în această perioadă și fiecare individ, familie, comunitate, instituție, stat etc a răspuns în feluri specifice la această provocare globală. Pe fond, în esența deciziei a stat atitudinea cu care am privit fiecare acest dezechilibru subit și starea pe care am hrănit-o în interiorul nostru care ulterior a fost reflectată și în afară.

Din nou, vreau să vă încurajez să nu rămâneți izolați cu experiența prin care ați trecut. Cea mai mare lecție a pandemiei a rămas legată de importanța contactului uman și vă încurajez să găsiți oameni și profesioniști cu care rezonați. Într-o lume aflată în schimbare avem nevoie să fim și să ne simțim #împreună.

Recomandări pentru a fi #împreună

  • O comunitate pe care o găsiți pe Facebook și pe care o recomand în primul rând pentru că este gestionată de un om și un conector extraordinar care aduce o chintesență a peisajului educațional românesc este Comunitatea Inspirație pentru școală, coordonată de dna profesor Violeta Nedelcu din Brașov.
  • Un program care a dat startul educației digitale în România și continuă să o ducă la un nivel tot mai înalt de performanță este Digitaliada pe care îl susțin de fiecare dată cum pot pentru că am ajuns să cunosc oamenii din spatele lui și știu că fac cu mare dedicare tot.
  • O proaspătă publicație cu tradiție de 8 ani care reunește ceva ce avem nevoie cu toții – Lecții din timpul pandemiei “Barometrul reușitei școlare nr.37 – Jurnalul unui timp izolat.” Disponibil aici și realizat de dna Inspector Tatiana Vîntur pe care o apreciem enorm pentru umanitatea, coerența, sprijinul și încurajarea pentru înflorirea comunității educaționale din Suceava și nu numai.

Sistemul de educație acum și în viitor

În finalul acestui material, în ceea ce privește sistemul de educație actual ne dorim mult ca experiența trăită în această perioadă de noi toți să nu rămână fără ecou. Dincolo de zbuciumul resimțit a fost și o ocazie să realizăm nevoia de schimbare și necesitatea de digitalizare care trebuie să se reflecte în politica educațională. Asta presupune ieșirea din inerție și complexitatea nenecesară și asumarea unor priorități pertinente și, mai ales, în aplicarea promptă a acestora în forme realiste și traduse prin soluții durabile care să respecte drepturile copiilor la educație gratuită, nediscriminatorie și incluzivă.

Un aspect extrem de neglijat pe care în calitate de profesioniști preocupați de siguranța online dorim să îl aducem în vedere este legat de protejarea datelor personale ale copiilor. De multe ori aceștia au fost expuși pe rețelele de socializare, chiar și cu bune intenții, de către profesorii lor, fără să aibă acordul semnat din partea părinților. Acest lucru încalcă normele Noului regulament privind datele personale (GDPR) și sesizăm o nevoie stringentă de a înțelege riscurile asociate și moduri de protejare a datelor personale ale copiilor-elevi într-un context similar cu cel din această perioadă

Primii pași firești implică:

  • dotarea cu dispozitive și conectarea la internet pentru toate instituțiile de învățământ
  • asigurarea dispozitivelor și plata serviciilor pentru elevii defavorizați
  • formare inițială și continuă a profesorilor pentru a le dezvolta competențe digitale, a îi pregăti pe teme care implică pregătire-predare-susținere-evaluare specifice acestui mediu de învățare online
  • facilitarea accesului la cursuri de informare și formare care vizează siguranța online a copiilor și educația media
  • asigurarea unui cadru tehnic, coerent și incluziv, care să sprijine la nivel național formarea profesorilor, comunicarea, schimbul de bune practici și raportarea activităților

A devenit o expunere lungă acest articol. Din toate subiectele abordate, ce te-a mișcat cel mai mult și cu ce rămâi ca temă de reflecție?